App design — hvad er det?
Mange tror at app design er UI-design. Og at UX er UI.
En klassisk misforståelse. UX er ikke UI. UI-design udgør kun en lille del af apps design… overfladen. App design består af:
✓ UX’en – brugeroplevelsen (hvor enkelt og brugervenligt en bruger kan løse den ønskede opgave), arkitekturen (hvordan skærme og funktioner er bundet sammen) m.m.
✓ UI’en – app’ens look og branding (designets overflade).
Hvad der vil differentiere din app blandt markedets alternativer er din apps design – d.v.s. hvor nemt, effektivt og brugervenligt din app løser problemet bedre end andres.
App design kernen af din mobil app udvikling...
Få hjælp til at design en højkvalitets app
Ved hjælp af psykologi og brugerdrevet app design
App Captain udnytter psykologi og brugerdrevet design til at skabe fængende og brugervenlig UX til mobil apps. Arbejdet indgår normalt som del af app opstartprojekter, men min virksomhed kan også bidrage i andre sammenhænge.
Få hjælp til…
UX-design
Få bygget udgangspunktet for en brugervenlig app inkl. userflow, UX-arkitektur, UX-skelet m.m.
prototyper
Udnyt en klikbar prototype til at teste dine app med brugere eller i pitches overfor investorer.
UI-DESIGN
Udspænd muligheds-rummet for din app udvikling ved at få designet UI’en for udvalgte skærme.
En veldesignet mobil app UX er afgørende for din apps succes.
Din apps design er vigtigt forci…
Efter 30 dage mister en gns. app 90% af brugerne
77% af dens daglige aktive brugere (DAUs) er hvad den gns. app mister efter 3-7 dage. Og 95% efter 90 dage. Hvordan øger man den brugerfastholdelse med strategi, app design og mobil UX? Find ud af det i dette mobil app strategi kursus for app købere (GRATIS)
* Kilde: Quettra (Mobil Statistik Firma)
Hvorfor mister mobile apps brugere?
Kort svar: af utallige grunde.
Det lange svar: Det afhænger naturligvis helt af typen af app og hvad dens problemer er. Overordnet er der dog nogle typiske grunde til det…
Grund 1
Brugerne ser ikke værdien indenfor de første 3-7 dage
App brugere tester utallige apps i jagten på den bedste, men de beslutter hvilke apps de ikke gider at bruge tid på mere, indenfor de første 3-7 dage.
Derfor taber den gns. app 95% af dens Daily Active Users efter 3 mdr.
For “nogenlunde gode” apps betyder det at størstedelen af de brugere det lykkes at fastholde i 7 dage, forbliver brugere meget længere.
Hvad er nøglen til at succes?
Nøglen til succes er at fange dine brugere indenfor de kritiske 3-7 første dage. Og det kræver stærkt og fængende app design.
Hvad er en god brugerfastholdelse?
Svaret er ikke så enkelt. Det varierer afhængigt af kategorien og typen af app.
Men hvad der er ER sikkert*, er at jo hurtigere din apps brugere bringes til “the magic moment” – d.v.s. der hvor de ser værdien af dit app produktet – jo højere bliver din apps aktiverings rate, brugerfastholdelse og premium konvertering (hvis din app bygger på en freemium strategi).*Kilde: Andrew Chen (tidligere Head of Growth hos Uber og invester i investeringsfirmaet Andreesen Horowitz)
Grund 2
Dine brugere kan ikke finde ud af at bruge din app.
“App udvikling” er sekundært. Dit marked vil ikke vælge din app fremfor dine konkurrenternes, fordi din app udvikler har “kodet” en bedre mobil app.
Hvorfor er mange apps dårligt designede?
Fordi teknikere ofte står bag designet
App udvikling er teknisk. Derfor er stiftere af app bureauer oftest udviklere (eller sælgere). De er derfor teknikdrevne eller sælgere.
Design kræver helt andre kompetencer. Og uden design-øje er det af gode grunde svært at identificere en dygtig designer og identificerer godt design.
Det betyder at design-kvaliteten i apps lavet af teknikdrevne app bureauer oftest er lavere. Og af og til agerer udviklere ligefrem designere, hvilket gør det endnu værre…
Hvad er de klassiske fejl i app design?
Og hvordan undgår jeg dem i mit app design?
Det bliver jeg ofte spurgt om. Nedenfor følger eksempler på typiske fejl teknikdrevne app bureauer ofte laver.
Fejl 1
Teknologi- og feature besættelser
Det er uundgåeligt at teknikdrevne app bureauer er mere feature fokuserede og biased i fht. de frameworks de selv bruger, når de anbefaler teknologier. Men en apps teknologi og funktioner er ikke hvad et marked vælger den udfra. Tværtimod er det udfra hvor godt, brugervenligt og effektivt den løser opgaven i forhold til alternativerne. Derfor bør valg af teknologi og funktioner være 100% løsnings og brugerdrevne.
Fejl 2
De laver ikke designmæssig Q/A på udviklernes arbejde
Sender man en færdig UX eller UI til en udvikler er det ikke altid at den implementeres med samme præcision som forventet. Simpelthen fordi app udviklere ofte ikke er ligeså opmærksomme på design detaljer, som f.eks. tekst-spatiering, tekst-knibning, margener og typografi. Derfor er Q/A på design implementeringer vigtigt.
Fejl 3
Tror de sparer penge på at nedprioritere designet
Mange overvejer slet ikke om deres app design bliver lavet af dygtige UX og UI designere. Mange app købere er så fokuseret på at finde “app udviklere”, og derfor strejfer tanken, om at finde en professionel app designer, dem ikke. Og hvorfor investere ekstra i en professionel app designer, hvis udviklerne allerede også leverer design?
Desværre gør det at en person kan bruge designværktøjer, dem ikke til dygtige app designere. Og den misforståelse fører til meget dårligt app design. Det gør ikke situationen nemmere, at det er svært at identificere en dygtig app designer, uden en designbaggrund.
Fejl 4
Mange tror UI-design er app design.
Flot UI-design, farven på knapper, typografien og de lækre illustrationer skaber ikke en “lækker” app. Uden en veldesignet UX er de blot sminke.
Fejl 5
De bygger en “lækker” UI og glemmer UX’en
At smide “lækker” UI på en dårlig brugeroplevelse (UX) svarer til at putte læbestift på et svin. Det fører ikke til godt app design. Som man siger “You can put lipstick on a pig. But its still a pig….”
Fejl 6
De sidestiller “få elementer” med en “enkel brugeroplevelse”
Mange tror at få elementer gør en app mere brugervenlig. Det klassiske eksempel er hamburgermenuen som i en periode var utrolig populær. Den ses stadig i mange apps, fordi den gemmer knapper, og derfor gør app’ens design mere “enkelt” og “clean”.
Ikke overraskende viser undersøgelser at den dramatisk reducerer brugervenligheden og “discoverability” af funktionerne, da funktionerne gemmes væk. Det øger samtidig kompleksiteten fordi brugen af funktionerne kræver flere “taps”.
Kilde: Norman Nielsen Group
Fejl 7
De tror de ved hvad kunderne vil have
Du er ikke din bruger – og det er dine medarbejdere heller ikke. Det er fristende at basere sin app funktioner på hvad man selv og ens team tror markedet vil have. Det virker enkelt. Men man har som virksomhedsejer en lang række blind spots. Så man oplever simpelthen ikke det samme som brugeren. Og det fører oftest til store skuffelser og spild af penge på dårlige løsninger og forkerte funktioner.
KONKLUSION: Teknikdrevent app udvikling afføder dårligt app design
Vigtigheden af godt app design
At designe en mobil brugeroplevelse der løser markedets problemer på deres foretrukne måde, fanger dem hurtigt og samtidigt når forretnings-målene kræver en indsats og investeringer. Men er det det værd?
Det er det bestemt.
Læs her hvorfor…
Det er forskellen mellem succes og fejl
Investeringer i brugeroplevelsesdesign (UX) har historisk set givet positive afkast. Godt app design udgør forskellen mellem en app med succes og een uden.
Derfor investerer markedets vindere i app design
Markedets førende virksomheder investerer heftigt i UX for at optimere deres kunders brugsoplevelse. Bl.a. Facebook gen-designe og omkode deres app, som native fordi deres tidligere hybrid app leverede en dårlig brugsoplevelse.
Her har du 8 grunde til at investere i brugerdrevet app design og UX
Fordel 1
UX investeringer giver afkast
Ifølge Forbes, peger undersøgelser på at UX indbringer $100 for hver $1 der investeres.
Det er et afkast på 9.900%
Og det er bare begyndelsen. Undersøgelser viser at virksomheder der investerer i UX opnår:
lavere CAC (kundeanskaffelses omkostninger)
øget kundefastholdelse
lavere support-omkostninger
øget markedsandel
Fordel 2
Øget Salg og Omsætning
Brugeroplevelsen i mobil apps har indflydelse, på ikke kun håndgribelige måleenheder som udgifter og tid, men også på brugernes tilfredshed og lykke. Når en mobil app leverer en veldesignet brugeroplevelse, er kunder mere tilbøjelige til at investere tid og penge i den. Virksomheder som Apple og Amazon har opbygget deres ry med udgangspunkt i design-kvalitet og brugervenlige interfaces. Det er en stor del af hvad der ligger bag deres succes
Brugere hadere dårlige brugeroplevelser
Virksomheder der bygger mobil apps med dårlige brugeroplevelser, tjener penge indledningsvist, men det varer sjældent ved længe. Så snart brugerne begynder at indse at app’en ikke lever op til deres forventninger, vil salget hurtigt falde og med tiden stoppe.
Utilfredse kunder, dårlige ratings og anmeldelser og negativ mund-til-mund er effektivt til at øge din apps churn og styrer nye kunder udenom din virksomhed.
Bedre flows øger konverteringsraterne
På webshops, efterlader millioner af kunder deres varer ved kassen som følge af dårlige brugeroplevelser. De tal er ret voldsomme.
E-handels branchen kunne have sparet $1.42 trillioner blot ved at implementere bedre check-ud flow og design. Det ville resultere i en 25% forbedring af konverteringsraterne.
Små UX design fixes kunne have sparet branchen for billioner af dollars. Og det er typen af UX rettelser du identificerer ved at lave brugerdrevet design.
Fordel 3
Reduceret Udviklingstid og Omkostninger
Ved at implementere en brugerdrevet indgangsvinkel til app design og app udvikling kan der spares penge, tid og indsats som følge af at man slipper for at lave funktioner om.
Tidlige usability tests modvirker om-arbejde
Usability tests på et tidligt tidspunkt i processen identificerer elementer med fejl i din apps design.
Disse fejl ville ellers være blevet overset, hvis de ikke måtte havde været testet med ægte brugere. Og de kunne have resulteret i dyrt om-arbejde med udviklingen, senere i app projektet.
Brugerundersøgelser sparer dig for penge
Brugerundersøgelser tidligt i projektets livscyklus afslører også hvilke funktioner der er mest værdifulde for brugerne. Det hjælper dig med at spare app udviklerne for at bygge unødvendige funktioner. Dermed sparer din virksomhed mange penge.
Brugerdrevet app design modvirker ændringer
Knap 15 % af alle IT projekter opgives, fordi de ikke når deres oprindelige formål, og i gennemsnit, bruger udviklere næsten halvdelen af tiden i et projekt på genopbygning af funktioner, hvilket kunne have været undgået.
Det at fokusere på brugeroplevelsen og at implementere en brugerdrevet design proces, ved udvikling af et digitalt produkt, hjælper til at modvirke drastiske ændringer på et senere tidspunkt.
At fange fejl tidligt er 10x billigere
Omkostningerne ved at fikse en fejl efter udviklingen er færdig, koster 10 gange mere end den ville have kostet at fikse før udviklingen. Simpelthen fordi meget mere skal laves om.
Ved at have fikset usability problemerne på deres website i løbet af udviklingsfasen, kunne American Airlines have reduceret omkostningerne til disse rettelser med 60-90%.
Fordel 4
Begrænset Behov for Uddannelse af Brugere
Mange virksomheder smider kæmpe summer af penge efter uddannelse af medarbejdere i at bruge deres software. Hvorfor? Fordi systemerne er så komplicerede, at de er umulige at bruge uden uddannelse og træning. Det er en udgift der kunne undgås med gennemført app design og bedre UX specifikt.
Brugervenlige apps sparer uddannelsesomkostninger
Selvom software brugt af virksomheder kan være mere kompliceret end mobile apps til forbrugere og kan kræve noget træning, så gælder det stadig at jo nemmere software er at bruge, jo hurtigere vil medarbejderne kunne lære det.
En el-virksomhed af middel til stor størrelse afslørede at de opnåede omkostningsbesparelser på $300.000 til $3 millioner som følge af et reduceret optræningsbehov af kunde service personalet, da de gjorde deres informationssystem mere brugervenligt.
UX er mere værd end de fleste tror
Virksomheder begår ofte den fejl at de underestimerer værdien af UX design, hvad angår software der skal bruges af deres medarbejdere. Det forventes at det er nemmere at få medarbejdere til at deltage i uddannelses-arrangementer, se de kan lære hvordan de arbejder uden om problemerne. Men at organisere trænings arrangementer og at betale for dem har meget større omkostninger og er ikke altid effektivt.
Undgå problemerne i første omgang, så du ikke har behov for uddannelse, medarbejdere og udstyr til at håndtere support afdelingen.
Hvordan skiller du din app ud, blandt 10,2 mio apps?
Der er 10,2 mio. apps i AppStore og Google Play. 1% af dem tager 94% af omsætningen. Find ud af hvordan de 1% gør det med app design i videoserien om mobil app strategi for app købere.
Fordel 5
Reducerer Support Omkostninger
Support omkostningerne øges når apps har dårligt UX design, fordi flere brugere har behov for hjælp.
Dårligt UX betyder øgede support omkostninger
Dårlig UX design kræver flere support medarbejdere til at besvare telefonopkald, emails og chats. Et relativt ny estimat på udgifterne mener at det koster omkring $1 per minut for det gennemsnitlige call center at servicere en kunde. Så lad os lave en lille udregning.
Hvis 1.000 folk hver ringer til tech support i 10 min koster det intet mindre end $10.000.
Det er ca. 67.000 kr. i danske kroner.
UX rettelser reducerer support omkostninger
Et eksempel på reducerede support opkald er da McAfee lavede nogle usability rettelser til deres ProtectionPilot software. Det medførte en 90% reduktion i tech support opkald efter lanceringen.
Kilder
Det er altid bedst at sørge for at forstå brugeren i dybden, og designe den rigtige brugervenlige løsning fra starten og at fikse usability problemer, end at træne folk til at arbejde uden om dem.
Fordel 6
Øget Produktivitet
Med brugerdrevet app design kan du hjælpe dine kunder med at gøre hvad de ønsker, så hurtigt og nemt som overhovedet muligt
Effektivt design giver højere brugerfastholdelse
Når kunder er mere produktive med din mobil app resulterer det i øget tilfredshed, brugerfastholdelse og salg.
Brugerdrevet design skaber bedre apps
Alt i alt resulterer en brugerdrevet UX app design proces i at der bygges produkter, der hjælper brugerne med at færdiggøre deres opgaver nemmere, mere effektivt og med færre fejl.
Det er fordi du begynder at tage design beslutninger omkring din app udfra dine kunders virkelige adfærd, og ikke blot udfra formodninger du og dit team har om dem.
Fordel 7
Øget Brugertilfredsstillede og Brand Loyalitet
Kunder er mere tilbøjelige til at være tilfredse, forblive loyale til og interagere med et brand hvis produktet har en god brugeroplevelse.
Gode kundeoplevelser øger kundefastholdelsen
Bedre customer-lock-in
Forrester Research fandt ud af at en positiv kunde oplevelse:
✓ øger kunders villighed til at betale med 14,4%
✓ øger sandsynligheden for at de anbefaler et produkt med 16,6%
✓ reducerer deres villighed til at skifte brand med 15,8%
En mobil app som brugerne elsker er de generelt meget mere tilbøjelige til at tale om og anbefale offentligt.
Da United Airlines lavede brugerundersøgelser for at forstå hvad der ville tilfredsstille deres købere, øgede de deres online billettering med 200%.
Fordel 8
Dit marked forventer god UX
Som følge af det voksende antal mobil apps der tilbyder en god brugeroplevelse, er brugernes krav til mobil apps øget. En god brugeroplevelsen forventer brugerne er normen. Efterhånden som forbrugere bliver mere og mere tech-savvy, får de også en endnu højere forventning om brugervenlighed, design og værdi fra de apps de bruger hver dag.
Gennemført app design er en konkurrencefordel
Det er blevet en top prioritet at levere en god brugeroplevelse til kunderne, for at kunne forblive relevant i et marked i forandring. Hvis virksomheder ikke leverer en positiv brugeroplevelse vil det af deres kunder blive set som en konkurrencemæssig ulempe i forhold til de mange alternative virksomheder der gør.
Brugerdrevet design er nøglen til differentiering
At involvere brugerne i app’ens design proces og at teste app designet med dem er nøglen til en brugeroplevelse der skiller dig ud fra dine konkurrenter. Når produkter er lette og tilfredsstillende at bruge for brugere, øger det omsætningen, reducerer omkostningerne og er overordnet bare godt for virksomheden.
Vil du øge din app’s succes?
Få hjælp til at bygge et stærkt app design.
Hvem er “jeg”?
Jeg har designet digitale produkter siden internettets begyndelse og før CD-ROM’er blev populære.
Jeg blev officielt selvstændig indenfor grafisk design i 1998 og har bl.a. en master i strategisk grafisk design og interaktive medier fra Designskolen Kolding fra 2008, såvel som en grad i Design Management fra SDU Kolding i 2008-2010.
Jeg har arbejdet med digitalt design siden jeg fik min første Mac i 90’erne.
Anders Baden nielsen
Apps Captain ApSJeg ♥ avanceret tech og SaaS!
Du er i godt selskab
Jeg har tidligere lavet projekter for startups, store selskaber (inkl. en fortune 500), og alt derimellem.
Men jeg har særligt elsket partnerskaberne indenfor tech om at bringe apps til markedet – bl.a. sundheds app’en Fitmo, IT-admin SaaS’en Panorama9, Linked-In SaaS’en Wosju m.m.
Hvilket tech-produkt vil du Bygge?
Jeg hjælper dig med at omdanne din avancerede teknologi til enkle og fængende mobile brugeroplevelser.
Ligesom jeg har som Billy.dk’s appudviklings-partner siden 2016.
Jeg står for din app udvikling og app strategi
Billy.dk er Danmarks markeds-ledende og mest brugervenlige SaaS regnskabsapp — med base i København – men med kunder i Århus, Aalborg, Odense og København.
Vil du teste Apps Captain — helt gratis?
Vil du øge afkastet af din app eller har du blot spørgsmål…?
Stil mig spørgsmål i chatboblen nederst til højre. Vil teste mig og komme mere sikkert fra start med dit projekt og øge dets afkast, så er mine gratis og helt uforpligtende tilbud musts. Hvis du kun er i research fasen, så check mit app strategi kursus ud – det hjælper også med app design. Når du har fået blod på tanden efter at have set videoerne, og ønsker hjælp til at få bygget en veldesignet app, så book en gratis strategi session. Og som det sidste – med mit app opstartstilbud får du lavet app design, prototype og mere til, for en stærkt subsidueret pris. Check det ud!
Her er mine ganske uforpligtende tilbud…
På linksene nedenfor kan du læse mere om hvad Apps Captain kan hjælpe dig med…